Re:пост

joomla

Інформативність vs. пропаганда: у міськвиконкомі мав місце тренінг з питань медіаграмотності

golovny-seminar.jpg — 50.76 KбУ міськвиконкомі 7 липня пройшов тренінг «Практична медіаграмотність». Захід було ініційовано Ольгою Скульською. Експерти «Регіонального аналітичного центру» Євгенія Дроздова та Світлана Гудь вчили представників ЗМІ та громадських організацій відрізняти правдиву інформацію від фейків. Під час практичної частини ними було протестовано «RePost». Порушень авторських прав та плагіату у роботі ресурсу не виявлено.

Роботу семінару розпочали із практичного завдання. Учасники мали переглянути два відеоролики. Та визначити, який є інформаційним сюжетом, а який – замовленим матеріалом. Різницю встановлено безпомилково. У якості прикладу відвертої пропаганди продемонстровано кліп знятий у Північній Кореї. Тоталітарна держава слугує взірцем негативного впливу неправдивих свідчень на свідомість громадян.

Проте, Євгенія Дроздова зауважує, що уникнути подібного не можливо і в Україні. Провідні національні канали належать представникам влади або олігархії. Окрім того, спрощена процедура реєстрації засобів ЗМІ в нашій країні призводить до постійного збільшення їх кількості. Об’єктивність висвітлення подій при цьому лежить виключно на совісті журналістів.

 

13662620_1784462378452674_1179082593_o.jpg — 414.23 Kб

Тренери пояснили, що поважні видання послуговуються усталеними стандартами журналістики. Їх було розроблено британським інформаційним агентством «ВВС». На перший план поставлено роботу за схемою: «Що, де, коли і як?». При цьому, відповідь на останнє питання може бути повною лише при залучені фахівців. Вона ж особливо важлива при висвітленні історичних явищ.

Експерти наголошують, що для повної інформативності не слід забувати і про баланс думок. В кожній ситуації мають бути наявними погляди обох сторін конфлікту. Задля достовірності кореспонденти також мусять наводити певні джерела Ними можуть бути документи, архівні репортажі, фото та відео. Несвідомі ЗМІ часто обходять дані положення, включаючи до своєї програми так звану «Джинсу».

Останнім терміном у журналістському середовищі називають – проплачені сюжети або завідомо приховану рекламу. Обидва компоненти є порушенням авторських прав. Характерним зразком даного виду недбалості для одеського регіону вважається канал «АТВ». Закритий після розкриття факту виконання на замовлення будь-яких репортажів вартістю від 600 до 1000 доларів.

Євгенія Дроздова зазначає, що пересічний глядач зчаста не може самостійно розібратися де фейк, а де реальність. На допомогу створено веб-сайт
«StopFake» (http://www.stopfake.org) , який сортує новини та перевіряє їх на правдивість. А також портал «Телекритика» (http://www.telekritika.ua), що надає порівняльну характеристику роботи українських ЗМІ.

13646873_1784462421786003_1859864746_o.jpg — 88.04 Kб

Для боротьби з фото-фейками діє доступний для всіх пошуковик «Google». Достатньо додати до нього зображення та обрати функцію «знайти подібні картинки». Це найпростіший засіб перевірки для визначення, на якому ресурсі первинно було розміщено те чи інше фото. Документи оброблені у «Photoshop» розпізнає портал «Fotoforensics» (http://fotoforensics.com). Котрий підсвічує зони редагування.

Наявність плагіату допомагає визначити джерело «Verify» (http://www.verify.org.ua). Котрим і було перевірено «RePost». Ресурс працює не лише з текстовими, але й з фото та відео-сюжетами. Однак, за словами тренера навіть вищезазначені засоби не можуть цілковито вберегти від впливу пропаганди. Котра направлена на зчаста сліпу довіру громадян засобам ЗМІ.

Євгенія Дроздова наводить факт історичного минулого. Геноцид 1994 року в Руанді. Впродовж якого за 100 днів було вирізано за приблизними оцінками від 500 до 800 тисяч людей із 7-мільйонного населення. Криваві насильства однієї етнічної групи над іншою підігрівалися місцевою радіокомпанією. На її хвилі відверто лунали заклики до відкритого збройного протистояння. Дії ЗМІ засуджено міжнародним трибуналом.

На сучасному етапі в сюжетах продовжує панувати упереджене ставлення до певних національностей. Тренерами було запропоновано гру з написання статті за світлинами. На них зображувався метрополітен, телефон, рюкзак, темношкірий чоловік та кулон із зіркою Давида. Більшість вигаданих учасниками заголовків стосувалися терористичних актів. Насправді, картинки вирізано із кліпу, де мусульманин та іудей спільно тікають від переслідування неонацистами.

13621813_1784462485119330_519192104_o.jpg — 60.89 Kб

На фото: сайт «Fotoforensics» у роботі. Протестовано світлину соліста гурту "Rammstein. Перевірила Оксана Сорокіна

На завершальному етапі тренінгу було відзначено ситуацію в України. Адже стан війни передбачає окрім всього інформаційну ворожнечу. Та використання ЗМІ виключною з метою політичної пропаганди. Ольга Скульська виказує подяку «Регіональному аналітичному центру» та сподівається, що подібні акції змінять ставлення людей до отриманої ними інформації.

13639779_1784462195119359_2068374986_o.jpg — 387.22 Kб

Усі учасники семінару урочисто отримали сертифікати, що затверджують проходження курсу з медіа грамотності. Євгенія Дроздова сподівається, що набуті знання стануть їм у нагоді у повсякденному житті. Експерти планують і надалі проводити практикуми, залучаючи до них не лише представників ЗМІ та громадськості. А й широке коло громадян.

 
 
Яндекс.Метрика