Re:пост

joomla

У Южненському ЦНАПІ видаватимуть айді-паспорти, а з часом і закордонні

Golovna_CNAP_1.jpg — 85.32 KбЮжненський центр адміністративних послуг у 2017 році відзначить 4 роки роботи. За цей час у ЦНАПі втричі збільшився об’єм роботи та майже вдвічі зменшився штат спеціалістів. Клієнти ЦНАПу не можуть отримати інформацію про роботу підрозділу чи про його можливості з Інтернету, адже у Центра немає свого сайту.

Проблему з чергами спеціалісти вирішили восени 2016 року, назначаючи іноді час прийому. Іноземні паспорти так и і залишилися для южненців мрією, проте надія на їхню видачу все ж таки є, каже керівництво. Більша кількість опитаних южненців, які відвідали южненський ЦНАП, позитивно оцінюють його роботу.

Невеличка історія южненського ЦНАПу

Центр адміністративних послуг у Южному з’явився в жовтні 2013 році. Тоді процес виникнення підрозділів чи структур, які б надавали людям максимальний спектр послуг в одному місці, став обов’язковим. Зразком для України стала Вінниця, з часом Івано-Франківськ, Луцьк та інші крупні центри. Спектр послуг, які надає кожен ЦНАП в Україні, різний. Але основними досягненнями роботи таких центрів є максимально оперативне оформлення паспортів, видання різноманітних посвідчень, архівних довідок, реєстрація місця проживання, суб’єктів господарювання і юридичних осіб, вирішення питань щодо нерухомого майна та землеустрою, екологічні дозволи, санітарно-епідеміологічні експертизи, а також матеріальна допомога.

В більшості міст України ЦНАПами надаються послуги в межах повноважень місцевих рад та держадміністрацій. Через неврегульованість законодавства послуги територіальних підрозділів центральної виконавчої влади зазвичай надаються окремо в інших установах. Южненський ЦНАП не став винятком, він також існує у структурі виконкому і повністю з ним пов'язаний. Також у 2016 році до складу Центру увійшли два державні реєстратори, які до того входили у склад управління Юстиції.

CNAP_10.jpg — 87.94 Kб

Як ЦНАП працює сьогодні

Южненський ЦНАП є структурою виконкому, проте знаходиться в іншому мікрорайоні. Долати відстань майже у кілометр із документами кожного дня – непроста задача, кажуть співробітники підрозділу. Кілька разів на тиждень вони носять кипи документів у виконком, в міграційну службу чи на пошту. Також відвозять документи в Доброслав та Одесу. Такий процес складно назвати електронним документообігом чи зручною оперативною роботою. Долаючи відстань із папками документів в руках, спеціалісти іноді їх просто втрачають на вулиці.

Така історія трапилася восени 2016 року при оформленні паспорту. Южненський ЦНАП передав всі необхідні документи та копії у міграційну службу, де виготовляють паспорти. Але спеціаліст по дорозі загубив решту важливих паперів. Це додало незапланованого навантаження відвідувачам ЦНАПу, яким довелося знов збирати необхідні ксерокопії та фотографії. Історія завершилась майже хепі-ендом - якийсь южненець просто знайшов загублені папери на вулиці та повернув власникам.

CNAP_8.jpg — 92.03 Kб

Також, як розказали спеціалісти, не вистачає в центрі адміністратора, який би міг допомогти громадянам з’ясувати всі необхідні питання ще на початку знайомства із ЦНАПом. Не працює в Центрі електронний інформаційний термінал, в якому має бути вся необхідна інформація щодо функцій ЦНАПу, переліку документів, законів тощо. Термінал включають виключно у момент відвідання шанованих гостей чи перевірок. Інформують громадян інфостенди, яких багато в фойє ЦНАПу.

CNAP_2.jpg — 70.64 Kб

З 2013 року об’єм роботи збільшився, розказала начальник підрозділу Жанна Бабіч, проте бракує електронної картотеки і людини, яка б зайнялася архівом.

Про недостатність кадрів ЦНАПу знають у южненському виконкомі і кажуть, що робота підрозділу повністю зміниться після того, як відкриється нова будівля міської адміністрації. Там має оновитися штат, розширитися кількість послуг та врешті-решт видаватимуть іноземні паспорти, розказала керуюча справами виконкому Лариса Шегіда.

CNAP_6.jpg — 97.24 Kб

А поки що 6 спеціалістів Центру надання адміністративних послуг Южного обслуговують жителів Южного та Лиманського району по таких напрямках: прописка, виписка, реєстрація нерухомості, реєстрація фізичних та юридичних осіб, оформлення землі, прийняття документів для управління архітектури та економіки, а також прийняття документів для Державної архітектурно-будівельної інспекції. За місяць таких документів оформляється близько 500.

З осені 2016 року в южненському ЦНАПі майже немає черг. Для людей, яким необхідно оформити прописку-виписку розроблено особливу чергу – вони приходять по запису кожен у свій час. Такий розподіл навантаження дає можливість вчасно справлятися із роботою і не засиджуватися до 12 ночі, розказують спеціалісти ЦНАПу. Графік роботи підрозділу тепер такий: 5 днів на тиждень Центр приймає громадян з 10 до 18:00, у вівторок прийом громадян починається з 12:00 до 20:00.

CNAP_3.jpg — 92.45 Kб

Державні реєстратори, які майже рік як увійшли у склад ЦНАПу, працюють майже по такому ж графіку, але прийом ведуть з 9:00.
Реєстрацію рухомого та нерухомого майна, землі, приватизацію, оформлення приватної спадщини, юридичних та фізичних осіб в южненському ЦНАПі виконують два спеціалісти. 175 реєстрацій на право власності зроблено з початку 2017 року, 312 реєстраційний дій виконано щодо юридичних осіб та фізичних осіб підприємців. Такий об’єм роботи затримує реєстраторів кожного робочого дня до 20, а іноді і 22 години вечора. А також, відповідно до закону, документи мають відсилатися поштою у інші обласні відділення, тому реєстратор має розподіляти свою роботу з урахуванням цієї вимоги.

CNAP_4.jpg — 78.70 Kб

Додатковим навантаженням став принцип екстериторіальності, він полягає у тому, що до южненського ЦНАПу звертаються жителі і Лиманського району. Жителям ближніх до Южного сіл зручно отримувати послуги в міському ЦНАПі, де немає черг і комфортні умови, розказала реєстратор Наталя Харковська. На кожного відвідувача реєстратори витрачають від кількох хвилин до 3 годин, робота з документами від кожної особи займає, відповідно до закону, 5 робочих днів. Багато часу уходить на копіювання документів та внесення інформації у реєстри. На цей процес скаржаться деякі відвідувачі.

Одну з таких історій журналістам розказав Олексій, який витратив на оформлення приватизації квартири півроку. Звертатися йому прийшлося не тільки в ЦНАП, а ще й у БТІ та виконком. Помилки, які виправляються протягом двох тижнів, бюрократія, неузгодженість дій - все це стало невід’ємною частиною оформлення його документів. Проте більше претензій у процесі оформлення приватизації Олексій висловив саме виконкому. Щодо до ЦНАПу, то він зазначив, що одного реєстратора на прийом відвідувачів надзвичайно мало. Наприклад, на нього витратили півтори години, простояв у черзі він до того близько трьох, після того, як вийшов з кабінету, відчув хвилю ненависті від людей, які весь цей час стояли під кабінетом.

Однак більшість опитаних про роботу ЦНАПу свідчать про те, що вони отримали кваліфіковану та вчасну допомогу, люди не скаржаться на черги, а зазначають ввічливість спеціалістів, допомогу у всіх поставлених запитаннях та своєчасне сповіщення про готовність документів.

Skrin_CNAP.jpg — 97.35 Kб

Cnap.jpg — 97.06 Kб

Однією з болючих тем для южненців, а також і для ЦНАПу, є процес оформлення в місті закордонних паспортів. За 37 років існування Южного цієї функції так і не взяв на себе жоден з місцевих органів. Державні паспорти в Южному видають, а для оформлення закордонного жителі міста обласного підпорядкування мають їхати в Одесу чи у Доброслав (колишнє Комінтерново, - від ред.). Відповідно до нового законодавства оформлення закордонних паспортів може проходити у місцевих ЦНАПах, але відповідальність за цей процес несе міграційна служба. Саме ця служба робить і державні паспорти, у тому числі і у Южному. Щоб робити закордонні паспорти, необхідне спеціальне обладнання та ключі доступу для роботи. В Южному таке обладнання вже було придбане за бюджетний кошт. Проте, за відсутності доступу для роботи на ньому, його повернули. І тепер, щоб мати можливість робити та видавати закордонні паспорти, необхідно виділити суму, більшу у 10 разів:

- Закордонні паспорти у нас не можуть ніяк робитися тому, що немає ключів дозвільних від міграційної служби. Ми вже купили апаратуру для паспортів за 50 тисяч гривень, але відмовились від неї, тому що не отримали дозволу. Тепер необхідно купити апаратуру нову, вона зараз має коштувати 500 тисяч гривень, тобто у 10 разів більше. Це питання не наше, а міграційної служби. Дає дозвіл на роботу на такій апаратурі Київ, - зазначила начальник ЦНАПу Жанна БабічПроте найближчим часом, як розказали в ЦНАПі, тут видаватимуть айді-паспорти.

CNAP_9.jpg — 97.24 Kб

Збираючи інформацію про роботу южненського ЦНАПу, журналіст вкотре зіткнувся із однією проблемою – великі реформи у маленьких містах успішно проходять завдяки відданості людей, якіи їх впроваджують на місцях. Від відповідальності кожного спеціаліста залежить іноді доля того, хто звернувся до нього. І саме тому, незважаючи на помилки і непорозуміння, робітники ЦНАПу залишаються на роботі до глибокого вечора, щоб завершити всі справи до кінця та перевірити всі документи.

Чи існують ЦНАПи у Європі, і як вони там працюють?

В Німеччині існуюча нині система комунікації держави з громадянами була впроваджена давно. Полягає вона, в загальних рисах, у тому, що під одним дахом зібрані кілька найбільш популярних служб. У «центрі для громадян» зазвичай можна прописатися й отримати довідку про місце проживання, зареєструвати автомобіль і отримати номера. Повний перелік доступних послуг не стандартизований: він залежить від розміру населеного пункту.

Наприклад, у містечку Гермерінг під Мюнхеном є один такий центр при міській ратуші; там займаються питаннями реєстрації по місцю проживання та довідками про склад сім’ї, видають посвідчення особи з інвалідністю, приймають заявки на місце в яслях та дитсадку. В центрі можна отримати закордонний паспорт, який був оформлений і замовлений в іншому місці – туди його просто можуть доставити. Набір послуг у самому центрі відносно базовий: фінансові питання вирішуються в профільному відомстві, там же видають довідки про доходи; більшість справ, пов’язаних з народженням, утриманням і вихованням дитини – в службі опіки; декретні виплати та все, що пов’язано з безробіттям і працевлаштуванням – компетенція служби зайнятості; водійськими правами займаються за окремою адресою тощо. Ситуація дещо компенсується тим, що всі установи мають регулярно оновлюванні Інтернет-сторінки з актуальною інформацією. Багато які питання можна вирішити по телефону або емейлом – деякі послуги взагалі не передбачають фізичної присутності громадянина та «живого» спілкування.

Germaniya.jpg — 98.50 Kб

Натомість, міська рада зробила все, що від неї залежало, для концентрації в одному місці послуг, що перебувають у її компетенції. У ратуші отримують дозволи на викидання великогабаритного сміття та на сімейне святкування на місцевому озері, там подають заявку на отримання іпотечного кредиту від міста, реєструють собак і садові лічильники води. Там же діє міське бюро знахідок – інституція, про яку в Україні сьогодні існують лише спогади. Окремим рядком вказано на можливість залишити скаргу на непрацюючий вуличний ліхтар – щоправда, просять при цьому вказувати номер ліхтарного стовпа.

У Мюнхені під одним дахом зібрано набагато ширший спектр послуг: там можна не лише прописатись, зареєструвати авто та орендувати паркомісце, але й оформити посвідчення особистості, закордонний паспорт, водійські права. Різні служби та відомства координують зусилля там, де це виправдано кількістю населення та, відповідно, «валом» відвідувачів.

biznes-v-shvejcarii.jpg — 85.38 Kб

У Швейцарії в загальних рисах система така ж сама. Більшість документів, які можуть бути потрібні звичайній людині, можна замовити онлайн; стандартна ціна такої послуги – 30 швейцарських франків. Але реєстрація, як і деякі інші послуги, вимагає фізичної присутності громадянина. Зазвичай, усі установи, що надають такі послуги, об’єднані в одному центрі, але не скрізь – це залежить від розміру населеного пункту. Щоправда, тут, схоже, діє логіка, протилежна німецькій: у сільській місцевості всі установи містяться під одним дахом, але в місті вони можуть бути розкидані по окремих будівлях. Так чи інакше, всі вони підпорядковані міській раді.

Polanb_1.jpg — 95.90 Kб

У Польщі також питання надання адміністративних послуг не тематизується як окрема сфера докладання реформаторських зусиль: наявна система сприймається як щось само собою зрозуміле. Більшість послуг надається в місцевих органах влади, аналогічних нашим районним держадміністраціям або райвиконкомам. Туди йдуть, щоб прописатись, зробити закордонний паспорт, зареєструвати авто. Збірна офіційна назва для такої діяльності - załatwianie spraw, «вирішення питань». Наприклад, райрада Урсинова – району в Варшаві, під своїм дахом має РАГС і паспортний стіл, там можна зареєструвати бізнес і вирішити питання, пов’язані з архітектурою та містобудуванням, там же видають посвідчення особистості, водійські права, варшавську «міську картку». Питання, що стосуються виборів та податків, теж вирішуються там.

Кожен такий осередок, як і в Німеччині, має свій сайт. Деякі речі можна повністю залагодити в Інтернеті, наприклад, зареєструвати підприємство або змінити його дані. Для тих справ, які потребують особистої присутності, є можливість зарезервувати час візиту, щоб не гаяти час у черзі (навіть електронній), пишуть експерти інформаційної кампанії «Сильніші разом!»

 
 
Яндекс.Метрика